1. BOLAGSINFORMATION
CRT Zoo i Handen AB
Org. nr. 556443-3935
Telefon nr. 08-7773321
Adress: Söderbymalmsvägen 4A, 13644, Handen
CRT Zoo i Handen AB benämns fortsättningsvis som ”vi”.
2. ALLMÄNT
2.1 Dessa Allmänna Villkor gäller för samtliga beställningar som görs av kunden (“Kunden” eller “dig”) när Kunden beställer produkter via www.crtzoo.se. För beställningar som görs via www.crtzoo.se ingår vi endast avtal på svenska. Genom att du gör en beställning på www.crtzoo.se ingår du ditt avtal med CRT Zoo i Handen AB.
2.2 Genom att göra en beställning anses du även bekräfta att du är(a) 18 år eller äldre och inte står under förmyndarskap; och(b) bosatt i Sverige.
2.3 Vi levererar endast inom Svergie.
2.4 CRT Zoo i Handen AB förbehåller sig rätten att, från tid till annan, ändra dessa Allmänna Villkor utan att på förhand meddela dig som Kund om förändringarna ifråga. De Allmänna Villkor som finns publicerade på www.crtzoo.se vid den tidpunkt då du gör din beställning kommer dock att gälla avseende din beställning av Produkter. Om de Allmänna Villkoren förändras efter det att du har lagt din beställning gäller de Allmänna Villkor som var publicerade vid tidpunkten för din beställning för samtliga ärenden avseende din beställning, dvs. såväl för köp- och eventuell returprocess.
3. BESTÄLLNING OCH INGÅENDE AV AVTAL AVSEENDE PRODUKTER
3.1 Genom att klicka på ”Gå till betalning” i det sista beställningssteget, uppkommer en bindande beställning och du åtar dig därmed att köpa de Produkter som finns i din varukorg. När du har bekräftat din beställning, kommer vi att skicka en orderbekräftelse av din beställning via e-post. Ett bindande avtal anses ingånget när du mottar orderbekräftelsen.
3.2 När din beställning är under behandling får du ett mail om detta. Önskar du göra ändringar/avbeställa din beställning efter detta mail är utskickat så kan det tillkomma en hanteringsavgift på upp till 59:- beroende på hur långt din beställning kommit i processen.
4. PRISER OCH LEVERANSKOSTNADER
4.1 De priser som visas vid tidpunkten för din beställning gäller för ditt köp. Priserna anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar mervärdesskatt (moms). CRT Zoo i Handen AB innehar äganderätten till Produkterna till dess full betalning har erlagts. Vi förbehåller oss rätten att stryka produkter som uppenbart blivit felaktigt prissatt.
4.2 Väljer du PostNord Varubrev som fraktalternativ är leveranskostnaden 49 SEK.
4.3 Väljer du PostNord MyPack Collect som fraktalternativ är leveranskostnaden 49 SEK.
4.4 Väljer du DHL Service Point som fraktalternativ är leveranskostnaden 49 SEK.
4.5 Väljer du DHL Paket/PostNord hemleverans utan kvittens som fraktalternativ är leveranskostnaden från 59 SEK-250 SEK beroende på produkternas storlek och vikt. Den faktiska leveranskostnaden ser du när du kommer till kassan.
4.6 Väljer du DHL Homedelivery Hemleverans med kvittens som fraktalternativ är leveranskostnaden från 500 SEK-1000 SEK beroende på produkternas storlek och vikt. Den faktiska leveranskostnaden ser du när du kommer till kassan.
4.7 Leveranskostnaden kommer på ett tydligt sätt att presenteras i orderprocessen genom att du kommer få information om det totala belopp som du ska betala för din order (inklusive eventuella leveranskostnader) under ”Totalt ikl. moms” innan din order blir bindande för de Produkter du har lagt i varukorgen.
5. BETALNING
5.1 CRT Zoo i Handen AB erbjuder följande betalningsalternativ: kreditkort, direktbetalning, faktura eller delbetalning (efter kreditprövning). All betalning går via Klarna. För att komma i kontakt med Klarna, tryck här.
5.2 Vill du göra en förskottsbetalning istället? Maila oss vad du vill beställa och din leveransadress, så får du uppgifter om kostnad och bankgironummer att betala till.
5.3 Genom att godkänna dessa Allmänna Villkor anses du ha gett ditt samtycke till att eventuella fakturor och kreditfakturor uteslutande skickas till dig i elektronisk form.
6. LEVERANS
6.1 Vi är endast skyldiga att leverera Produkter som finns tillgängliga i vårt lager, inklusive sådana varor som ska inkomma enligt beställningar från våra leverantörer. CRT Zoo i Handen AB reserverar sig också för eventuell slutförsäljning av Produkter samt missvisande lagerstatus. Om en Produkt inte är tillgänglig i lager kommer vi att kontakta dig.
6.2 Produkter inköpta via www.crtzoo.se levereras endast till adresser inom Sverige. Leveranstiderna anges i arbetsdagar.
6.3 Vi levererar dina Produkter till den leveransadress samt namn som du angav i din beställning. Har du angett fel adress eller namn och Produkterna redan är skickade så tillkommer en flytt/ändringsavgift på 220 SEK per paket om vi måste ändra adressen/namnet.
6.4 Vårt mål är att skicka dina Produkter inom 5 arbetsdagar.
6.5 Transporten tar vanligvis 1-3 arbetsdagar.
6.6 Leveranstiderna är cirka tider och kan även påverkas av leverantörers och transportörers förseningar.
6.7 Har du ett företag kan du välja att ta det direkt på företagets adress. Då skickas dina Produkter med DHL Paket direkt till ditt företag.
6.8 Observera att outlösta leveranser till utlämningsställe debiteras med 295:-, hemleveranser/företagspaket debiteras med 995:- och outlösta paket i butik debiteras med 99:-.
Trasig leverans/felskickad Produkt
6.9 Trasiga leveranser ska anmälas direkt till ombud/chaufför när paketet hämtas ut/tas emot.
Skadan ska anmälas till oss på order@crtzoo.se inom 5 dagar från mottagandet.
6.10 Felskickade Produkter ska anmälas till oss på order@crtzoo.se inom 5 dagar från mottagandet.
Vi skickar då den rätta Produkten tillsammans med en returfraktsedel som du fäster på paketet om inget annat avtalats. Returen tillbaka till oss skall skickas hit inom 14 dagar från dess att du mottagit retursedeln.
7. FRAKTALTERNATIV
PostNord Varubrev
Väljer du PostNord Varubrev som fraktalternativ så lämnas din order i din brevlåda, får paketet inte plats så ställs det utanför dörren. OBS, paketet KAN även lämnas in på ombud om brevbäraren känner att området är osäkert (risk för stöld osv) eller vid personalbrist.
Om paketet är för stort för att skickas som varubrev (maxmått: 36x18x12 maxvikt: 2kg) eller om varuvärdet överstiger 300:- så skickas paketet till närmsta ombud istället.
Leveransen är inte försäkrad.
PostNord MyPack Collect
Väljer du PostNord MyPack Collect som fraktalternativ så skickas din order till valt PostNord ombud. Du får en avisering så fort ordern finns att hämtas. Är paketet trasigt måste detta anmälas hos ombudet. Vi har ej möjlighet att skicka till paketbox.
Vi förbehåller oss rätten att skicka mindre paket som varubrev.
DHL Service Point
Väljer du DHL Service Point som fraktalternativ så skickas din order till valt DHL ombud. Du får en avisering så fort ordern finns att hämtas. Är paketet trasigt måste detta anmälas hos ombudet.
Vi förbehåller oss rätten att skicka mindre paket som varubrev.
DHL Paket hemleverans utan kvittens
Väljer du DHL Paket som fraktalternativ så körs leveransen hem till dig och ställs av vid din dörr (eller annan önskad plats, detta kan du skriva under “Övrig information”). I tjänsten ingår leverans till första leveranshinder men chaufförerna ställer oftast av på önskad plats ändå. Du behöver inte vara på plats för att ta emot leveransen. Har du en portkod så måste den skrivas under “Portkod vid hemleverans” i checkouten.
Har portkoden missats så DHL inte kommer in och chauffören inte får tag på dig så skickas paketet/paketen i retur och du debiteras med 995:- för ej mottagen leverans. Både DHL och vi avsäger oss ansvaret för paket som försvinner efter leverans. Leveransen är inte heller försäkrad för transportskador.
PostNord MyPack Home utankvittens
Väljer du MyPack Home utan kvittens som fraktalternativ så körs leveransen hem till dig och ställs av vid din dörr (eller annan önskad plats, detta kan du skriva under “Övrig information”). I tjänsten ingår leverans till första leveranshinder men chaufförerna ställer oftast av på önskad plats ändå. Du behöver inte vara på plats för att ta emot leveransen.
DHL HomeDelivery hemleverans med kvittens
Väljer du DHL HomeDelivery som fraktalternativ så körs leveransen hem till dig på bokad tid och du måste vara på plats för att ta emot leveransen och legitimera dig. Det går även bra att någon annan tar emot leveransen men då måste din legitimation samt legitimation på den som tar emot leveransen visas. DHL kontaktar dig för tidsbokning men sker alltid dagtid på vardagar. Exakt vilka tider beror helt på vart i landet du bor.
Du måste lämna ett telefonnummer så att DHL kan kontakta dig för bokning av tid. Kontrollera alltid att paketet är i gott skick och oskadat, anmäl annars skadan på plats vid leverans. Det är viktigt för att en reklamation skall kunna göras om något skulle vara trasigt.
Hämtning i butik
Väljer du att hämta din order i butik tillkommer ingen extra avgift. Vi kontaktar dig via mail så fort ordern är färdig att hämtas. Du har 7 dagar på dig att hämta din order från dess att vi har meddelat dig att din order är redo för upphämtning. Efter 7 dagar tar vi bort din order och en administrationsavgift om 99:- debiteras.
8. LAGSTADGAD ÅNGERRÄTT VID KÖP AV PRODUKTER
8.1 När du handlar på www.crtzoo.se har du enligt lag rätt att ångra ditt köp.
Din ångerrätt
8.2 Du har rätt att utöva din ångerrätt gentemot CRT Zoo i Handen AB och returnera din beställning utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen på 14 dagar löper från den dag då du eller en tredje man som agerat på dina vägnar, dock inte transportföretaget, fick den sista Produkten i beställningen i besittning.
8.3 Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett mail där du anger detta till oss: order@crtzoo.se.
8.4 Du kan även utöva din ångerrätt genom att lämna in dina Produkter i någon av våra fysiska butiker.
Ångerrättens innebörd
8.5 Om du utövar din ångerrätt gentemot CRT Zoo i Handen AB kommer vi att återbetala alla betalningar vi fått från dig, inklusive leveranskostnader. Återbetalningen kommer att ske inom 14 dagar från att vi mottagit din retur. Vi kommer att använda samma betalningsmetod för återbetalningen som du själv har använt för den aktuella beställningen. Vårt genomförande av återbetalningen som sådan kommer inte att medföra några merkostnader för dig. Vi förbehåller oss rätten att vänta med att genomföra återbetalningen till dess vi har fått tillbaka Produkterna från dig.
8.6 Om du utövar din ångerrätt, är du skyldig att utan onödigt dröjsmål, och senast inom 14 dagar från den dag du meddelade oss om din önskan att utöva ångerrätten, återlämna samtliga Produkter du vill utöva din ångerrätt för.
8.7 En förutsättning för fullständig återbetalning är att Produkterna sänds tillbaka i samma skick som de var i när du mottog leveransen, om en värdeminskning kan konstateras ha inträffat på grund av din hantering av Produkterna är du skyldig att ersätta denna. Returneras endast delar av ordern återbetalas ej fraktkostnaden.
8.8 Om du utövar din ångerrätt är du skyldig att själv stå för returfrakten.
Undantag från ångerrätten: Ånger- och returrätten gäller inte för produkter med bruten försegling, som har förseglats av hälso- eller hygienskäl eller måttbeställda varor (t.ex. kattnät, fixeringsrep osv.)
9. REKLAMATION
9.1 Som konsument har du 3 års reklamationsrätt på en Produkt. Reglerna har ändrats från den 1 maj-2022 och för kunden så är det lite olika vad som gäller beroende på när köpet har gjorts av kunden.
För köp tom 30/4-2022 gäller: https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932/
För köp efter 1/5-2022 gäller: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260
Oavsett vilket datum Produkten är köpt gäller att konsumenten reklamerar inom skälig tid, vilket konsumentverket uppger är 2 månader, från det att felet upptäckts. För att vi ska vara skyldiga att åtgärda felet ska det anses vara ursprungligt, t.ex. ett fabrikationsfel. Reklamationer kan inte göras pga naturligt slitage eller handhavandefel. Vid reklamationer måste du alltid kontakta oss först för att starta igång ärendet och få instruktioner, hur och om varan ska returneras till oss för att vi ska kunna hantera ärendet. Om du vill göra en reklamation kontaktar du oss på: order@crtzoo.se
9.2 Om Produkten du reklamerat kan konstateras defekt kommer CRT Zoo i Handen AB i första hand byta ut den defekta Produkten. Har Produkten utgått ur sortimentet görs en fullständig återbetalning motsvarande ditt inköpspris för Produkten, samt leveranskostnaderna för Produkten. Om reklamationen sker mer än 6 månader efter försäljningstillfället, är du dock skyldig att inkomma med bevis utvisande att felet uppstod innan försäljningstillfället.
9.3 Om den Produkt du reklamerat inte kan konstateras defekt är du skyldig att stå för den faktiska returfrakten samt fraktkostnaden tillbaka till dig.
9.4 Returen tillbaka till oss skall skickas hit inom 14 dagar från dess att du tagit emot retursedeln.
9.5 SMAKGARANTI. Många av våra leverantörer erbjuder smakgaranti på sitt foder. Bestämmelserna ser dock olika ut från leverantör till leverantör, så kontakta oss för mer info kring just det foder du vill prova. När du utnyttjar smakgarantin står alltid du som kund för retufrakten.
Gemensamma regler kring smakgarantin är att fodret ska vara kvar i sin originalförpackning, 80% av innehållet ska finnas kvar och garantin gäller endast i två veckor från mottagandet. Observera att vissa leverantörer INTE erbjuder smakgaranti.
10. ÅTERBETALNINGAR
Återbetalningar sker automatiskt med samma betalningsmetod som användes för att betala för dina Produkter.
11. KUNDTJÄNST
Om du behöver hjälp så kan du kontakta oss här.
Har du frågor om lagerstatus i någon av butikerna så kan du ringa till växeln: 087773321 och via knappval komma till den butik du önskar prata med.
Har du frågor om djur i butikerna så ringer du växeln och väljer Haninge butiken.
12. ÖVRIGT
12.1Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen, pris och ev. avvikelser för att produktbilder kan skilja sig från varan ifråga om färg och/eller utseende.
12.2 Vi reserverar oss också för faktorer utom vår kontroll(sk Force majoure).
12.3 Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra priserna i webbshoppen. Priser och sortiment kan vara olika mellan webbshoppen och butikerna. Vissa varor och priser är endast förbehållna webbkunderna. Det mesta finns i lager men pga att vi delar lager med våra fysiska butiker så kan ibland lagersaldot misstämma.
12.4 Skulle det uppstå att vi inte har den Produkt du beställt så kommer vi att ta kontakt med dig omgående. Vi gör två försök att nå dig via mail, får vi inget svar inom en månad så tas ordern bort.
12.5 Vill du beställa en Produkt som kommer i mixade färger så kan du skriva under "Övrig information" vid utcheckningen om du önskar någon speciell färg.
12.6 Observera att vi inte restnoterar Produkter, gör det någon större skillnad på ordern så tar vi kontakt direkt. Vid lagersaldo "Risk för slutförsäljning" eller "Fåtal kvar i lager" kan vi inte garantera att Produkten finns i lager.
12.7 Vid felaktigheter kring pris eller lagerstatus har vi rätten att häva köpet.
12.8 Om Produkten är restnoterad eller har utgått har vi rätten att kunna stryka Produkten från beställning alternativt föreslå en annan vara och är inte skyldiga att leverera den beställda Produkten.
12.9 Lagerstatus gäller i första hand tillgången i webbshopen, för leverans till kund eller hämtning i butik. Butiken i Haninge har nästintill alla lagervaror hemma i sortimentet, i butiken i Bandhagen finns ett något mer begränsat lager av större varor(akvarium, terrarier, större djurburar) och även ett mindre sortiment av reptil och akvarietillbehör. Är någon produkt speciellt viktig för dig och du inte vill åka till fel butik eller i onödan, ring då aktuell butik för att höra dig för om aktuell lagerstatus.
12.10 Medlemsrabatten gäller endast i våra fysiska butiker.
Miljö
12.11 För att minska vår miljöpåverkan använder vi oss i första hand av emballage och plast som vi själva mottagit från våra leverantörer.
Integritetspolicy
12.12 Du har förmodligen hört talas om GDPR (lagen som ökar skyddet för din data och personliga information). Vi vill pga av denna lag förtydliga hur vi använder den information och data som samlas in när du handlar i vår webbshop.
Vi lagrar uppgifter som är relevanta för att kunna leverera dina Produkter hem till dig. Även de uppgifter som behövs för administration, statistik, kommunikation och marknadsföring(om du aktivt godkänner mailutskick) samt uppgifter om köp för att kunna hjälpa till vid garantier/reklamationer.
Mailutskick kan du alltid säga upp själv via länk i utskicken.
Dina uppgifter om köp lagras i 3 år innan de anonymiseras så att vi enbart kan använda information för statistiska syften.
Vi lagrar inga uppgifter om personnummer eller kontouppgifter, vid val av faktura sluter kunden ett avtal direkt med Klarna som hanterar personuppgifterna och vid betalning med kort så lagras inga bankuppgifter hos oss.
Vi säljer inte dina uppgifter vidare till tredje part.