Köp- & fraktvillkor

Köpvillkor

Vi säljer enbart inom Sverige för närvarande. 

Så här handlar du:
När du hittat en produkt du vill köpa tryck på "Lägg i varukorg"-knappen.
Du kan sedan se vad du handlat och ändra antal/ta bort artiklar under "Till kassan"-knappen. 
Där väljer du  även betalsätt och lägger in adressuppgifter, där ser du även vilka fraktkostnaderna är, samt eventuella rabatter.
Där kan du även ange om du har speciella önskemål angående tex vilken färg du helst önskar om varan levereras i mixade färger. 
Vid köp av foder över 20kg så kan det skickas direkt hem utan kvittens,(chauffören ställer av ordern utanför dörren och avsäger sig ansvaret för paketet) detta måste då skrivas under "Övrig information" annars skickas det till närmsta utlämningsställe.
Om ni har portkod så måste det också skrivas med.
Dina uppgifter behandlas konfidentiellt och kommer aldrig att lämnas ut till utomstående. 


Leverans
Din beställning skickas normalt inom 1-5 arbetsdagar. Leveranserna går nu i första hand med DHL och Postnord beroende på storlek och vikt på paketet och levereras till närmaste utlämningsställe om det inte kan skickas som brev.
Har du ett företag kan du välja att ta det direkt på företagets adress.

Observera att alla orter inte har ett utlämningsställe för DHL, du kan kontrollera vart närmaste utlämningsställe finns på: www.servicepoint.se.

Stora/tunga (över 20kg eller över 150cm långa) paket levereras direkt hem till dig. Då kontaktar fraktbolaget dig innan leverans för att boka tid. Observera att leveranserna körs ut dagtid.
Du måste lämna ett telefonnummer så att DHL kan kontakta dig för bokning av tid. Kontrollera alltid att paketet är i gott skick och oskadat, anmäl annars skadan på plats vid hämtningen/leveransen. Det är viktigt för att en reklamation skall kunna göras om något är trasigt.

Om er leverans redan skickats från oss och fel adress angivits vid beställningstillfället så måste vi ta ut en avgift på 195:- för att omdirigera leveransen.

Orderbekräftelse
Du får en orderbekräftelse med mail till den e-postadress som du har uppgett. Kontrollera att alla uppgifter stämmer och skriv gärna ut den om du skulle behöva kontakta oss.
Är något felaktigt , skicka ett mail till oss så snart det är möjligt så kontaktar vi dig för att korrigera felet.

Observera att vi inte restnoterar varor, gör det någon större skillnad på ordern så tar vi kontakt direkt. Vid lagersaldo; Risk för slutförsäljning eller fåtal kvar i lager kan vi inte garantera att varan finns i lager.
Vid felaktigheter kring pris eller lagerstatus har vi rätten att häva köpet.
Om varan är restad eller utgått tar vi oss rätten att kunna stryka produkt från beställning alt. föreslå en annan vara och är inte skyldiga att leverera den beställda varan.


Betalning
Du kan välja att betala med kreditkort, direktbetalning, på faktura eller delbetalning (efter kreditprövning).
Vill du göra en förskottsbetalning istället. Maila oss vad du vill beställa så får du uppgift om kostnad och bankgironummer att betala till.

Fraktkostnader
Minsta summan du kan handla för är 50:- Fraktkostnaden är endast 49:-(inkl. moms) för de flesta varorna. Vissa(inte alla) tyngre och/eller volymkrävande varor(tex burar/klösmöbler) har en HÖGRE fraktkostnad, detta kommer att visas i kassan så att du ser vad hela leveransen kommer att kosta.
Vi tar inte ut några expeditionskostnader eller fakturaavgifter. Vid betalning med kort tillkommer (efter den 1/8-10) heller inga extra avgifter(enl. lag) förutom frakten.

Observera att outlösta paket till utlämningsställe debiteras med 295:- och paket/leveranser som skickas direkt till hemadress/företagsadress och som inte tas emot debiteras med 995:-.

Miljö
För att minska vår miljöpåverkan använder vi oss i första hand av emballage och plast som vi själva mottagit från våra leverantörer. 

Reklamation

VIKTIGT!
Om en vara är felaktig och skall reklameras efter användning, kontakta oss först! Glöm inte att fylla i den medföljande retur/reklamations -lappen och skicka den tillsammans med varan som är felaktig/trasig.
Har vi levererat fel vara så måste du anmäla detta inom 5 dagar efter mottagandet.
Är felet vårt skickar vi en returfraktsedel och vi betalar även frakten för omleveransen. Har kunden själv beställt fel får kunden stå för returfrakten. 

Fellevererade varor skall alltid skickas tillbaka i oanvänt skick i originalförpackning. 
Om paketet är skadat vid uthämtandet/leveransen så MÅSTE utlämningsstället notera detta i sitt system. Annars gäller inte reklamationen.
Är varan skadad i paketet så meddela oss direkt, dokumentera gärna med att fota förpackningen den kom i samt foto på den trasiga varan. Skicka ingenting tillbaka till oss utan att ha kontaktat oss först (vi står inte för den kostnaden).


Ångerrätt
Du har som kund enl. Distanshandelslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot dina varor. Du får naturligtvis ha öppnat och undersökt varorna men kan bli ansvarig för eventuell värdeminskning till följd av mer hantering än nödvändigt för att undersöka varan.
Du skall då genom mail eller vanlig post skriftligen meddela oss detta innan du skickar tillbaka varorna. Du kan maila till order@crtzoo.se eller ringa 08-7773321 vid frågor. 
Det viktiga är att du ångrar ditt köp skriftligen för att uppfylla lagens krav och att vissa uppgifter finns med.
När du returnerar en vara så fyll i och skicka med den blankett du fick med leveransen. Var noga med uppgifterna så går vår hantering av returen snabbare.
Återbetalning för ditt köp sker inom 30 dagar från att du ångrat ditt köp, senast inom 14 dagar efter att vi fått dina varor tillbaka. Det är Klarna som har hand om eventuell återbetalning och betalar endast tillbaka pengar till det kontot som pengarna dragits ifrån från början.
Efter att du meddelat oss att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka de varor som meddelats oss. Returfrakten får du som kund själv bekosta. Se till att packa varorna ordentligt då du är ansvarig för hela leveransen till dess vi fått den till oss. Observera att du måste hämta ut paketet och sedan skicka varorna till oss på egen bekostnad för att kunna utnyttja ångerrätten.

Har man provat/testat varan och den inte returneras i originalskick kan en ev. värdeminskning dras av återbetalningen.

Övrigt
Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och ev. avvikelser för att produktbilder kan skilja sig från varan ifråga om färg och/eller utseende. Vi reserverar oss också för faktorer utom vår kontroll(sk Force majoure). Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra priserna i webbshoppen. Priser och sortiment kan vara olika mellan webbshoppen och butikerna. Vissa varor och priser är endast förbehållna webbkunderna. Det mesta finns i lager men kan pga att vi delar lager med våra fysiska butiker så kan ibland lagersaldot misstämma.
Skulle det uppstå att vi inte har den vara ni beställt så kommer vi att ta kontakt med er omgående. Vi gör två försök att nå er via mail, får vi inget svar inom en månad så tas ordern bort.

Integritetspolicy
Du har förmodligen hört talas om GDPR(lagen som ökar skyddet för din data och personliga information).
Vi vill pga av denna lag förtydliga hur vi använder den information och data som samlas in när du handlar i vår webbshop.
Vi lagrar uppgifter som är relevanta för att kunna leverera dina varor hem till dig.
Även de uppgifter som behövs för administration, statistik, kommunikation och marknadsföring(om du aktivt godkänner mailutskick) samt uppgifter om köp för att kunna hjälpa till vid garantier/reklamationer.
Mailutskick kan du alltid säga upp själv via länk i utskicken.
Dina uppgifter om köp lagras i 3 år innan de anonymiseras så att vi enbart kan använda information för statistiska syften.
Vi lagrar inga uppgifter om personnummer eller kontouppgifter, vid val av faktura sluter kunden ett avtal direkt med Klarna som hanterar personuppgifterna och vid betalning med kort så lagras inga bankuppgifter hos oss.
Vi säljer inte dina upgifter vidare till tredje part.